Dåb

I Ølsemagle Kirke foregår dåben normalt ved søndagens gudstjeneste kl. 10.30.

Ønsker du at få dit barn døbt om lørdagen, tilbyder Ølsemagle Kirke lørdagsdåb den første lørdag i ulige måneder: januar, marts, maj, juli, september og november.

Navngivning ved dåb
Hvis barnet bliver døbt, inden det fylder 6 måneder, sker navngivning typisk i forbindelse med dåb. Er barnet ældre end 6 måneder på dåbsdagen, skal navngivning ske digitalt via borger.dk

Faddere
Når dit barn skal døbes, skal du vælge mellem to og fem personer, der skal være fadder. Faddere kan være familiemedlemmer eller venner. Det er forældrene, der bestemmer, hvem der skal være faddere.

En fadder skal selv være døbt med den kristne dåb i folkekirken eller i et andet kristent trossamfund, men behøver ikke at være medlem af folkekirken. Minimumsalderen for en fadder er den sædvanlige konfirmationsalder, dvs. 13-14 år.

En gudmor eller gudfar er typisk en af fadderne. Ofte er det gudmor eller gudfar, som bærer barnet til dåben. Men det er lige så almindeligt, at en af forældrene bærer barnet selv.

Du skal oplyse kirkekontoret om faddernes navne og adresser.

Dåb af voksne og større børn

Alle kan blive døbt uanset alder.

Når større børn bliver døbt, sker det typisk, fordi de gerne vil konfirmeres. Hvis du som voksen ønsker at blive døbt, skal du tage kontakt til en af præsterne i sognet.

Ved dåb af voksne og større er der ikke faddere, men der skal være to dåbsvidner til stede ved dåben.

Forespørgsel om dåb

Ønsker du at få dit barn døbt i Ølsemagle Kirke, skal du sende en forespørgsel på dåb.

Send forespørgsel

Navne og navngivning

Læs om navne og navngivning, få gode råd og find reglerne for navne her.

Navngivning

Lej sognegården til reception

Sognegården til lejes til reception efter barnedåb i Ølsemagle Kirke. Læs mere her.

Lej sognegården