Fødsel

Når et nyt menneske kommer til verden, er det vigtigt, vi gør vores bedste for at hjælpe det godt på vej. Her får du vejledning om det, du skal huske i forbindelse med en fødsel.

Fødselsregistrering
En fødsel skal registreres af kirkekontoret senest 14 dage, efter at den har fundet sted. På den måde bliver dit barn registeret i cpr-registret, og barnet får sit cpr-nummer.

Hvis barnet bliver født på et sygehus, bliver fødselsanmeldelsen automatisk sendt til kirkekontoret.

Hvis barnet fødes hjemme eller på en fødeklinik, skal I forældre selv aflevere fødselsanmeldelsen til kirkekontoret.

Navngivning
Et barn skal navngives, inden der bliver seks måneder. Dette kan gøres i forbindelse med barnedåb, eller I kan ansøge om at navnegive jeres barn digital på borger.dk

Forældremyndighed

Hvis I er gift

Hvis I er gift, bliver ægtemanden automatisk registreret som barnets far, når barnets fødsel bliver registreret. I får derved fælles forældremyndighed over barnet.

Hvis I ikke er gift

Hvis I ikke er gift og ønsker fælles forældremyndighed over jeres barn, skal I senest 28 dage efter fødslen udfylde en omsorgs- og ansvarserklæring om faderskab. Det gør I digitalt med NemID på borger.dk.

Medmoderskab

Når to kvinder får et barn sammen ved hjælp af assisteret reproduktion (donor), vil den kvinde, der føder barnet, automatisk blive registreret som barnets mor. Den anden kvinde kan blive registreret som barnets medmor. Medmoderskab bliver registreret af Familieretshuset. Læs mere på Familieretshusets hjemmeside.

Kontakt kirkekontoret

Har I spørgsmål til fødselsregistrering, forældremyndighed eller navngivning, eller skal I aflevere en fødselsanmeldelse, er I velkomne til at kontakte kirkekontoret.

Kontakt kirkekontoret

Navne og navngivning

Læs om regler for navne og navngivning og få gode råd om navngivning her.

Navne og navngivning

Barnedåb i kirken

Ønsker I at få jeres barn døbt i Ølsemagle Kirke, kan Ilæse mere her om, hvornår vi har barnedåb, og hvad I skal huske, når jeres barn skal døbes.

Dåb i Ølsemagle Kirke